TAJUK
:KATA ADJEKTIF
Tarikh
Masa Kelas Bil.murid Mata pelajaran Tajuk Objektif Pengalaman sediaada Konsep Bahan Nilai Kemahiran |
: 10 Okt 2012 (Rabu)
: 8.45 -9.45 pagi : Tahun 4Bistari : 25 orang : Bahasa Melayu : Kebun Buah-buahan : Pada akhir matapelajaran, murid dapat:- 1) Menyenaraikan 20 kata adjektif 2) Mengesan kesalahan ejaan, tanda baca dan strukturayat yang terdapat dalam ayat. : Murid pernah belajar kata adjektif ketika berada dalam Tahun3. : Kata adjektif menerangkan sifat manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan,dan benda. : petikan cerita, buku, latihan, bahan maujud(rambutan,ciku,durian betik) : Bersyukur Fokus utama : 8.1 Aras 1 (i) Fokus sampingan : 9.1 Aras 2 (i) |
Langkah
/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
catatan
|
||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
||||
Set induksi (5 minit)
|
Tajuk:
Kebun Buah-buahan
|
1.Guru
menunjukkan buah-buahan kepada murid dan mereka di kehendaki menamakannya
|
1.Murid
menamakan buah-buahan yang yang ditunjukkan oleh guru iaitu durian, betik,
rambutan, duku dan lain-lain.
|
||
2.Guru
meminta murid menceritakan secara ringkas pegalaman mereka makan buah-buahan
atau pesta buah-buahan.
|
2.Beberapa
orang murid menceritakan pengalaman mereka makan buah-buahan.
|
||||
3.Guru
meminta murid membezakan buah-buahan tempatan dengan luar negeri.
|
3.Beberapa
orang murid memberi pandangan mereka.
|
||||
Langkah
1 (10 minit)
|
1.Guru
mengarahkan murid petikan bertajuk kebun buah-buahan.
|
1.Murid
membaca petikan tajuk kebun buah-buahan
|
|||
2.Guru
mengarahkan murid menceritakan maksud keseluruhan petikan tersebut.
|
2.Beberapa
orang murid menyatakan maksud petikan dengan menggunakan ayat sendiri.
|
||||
3.Guru
mengarahkan setiap kumpulan mencatat kebaikan memakan buah-buahan untuk
kesihatan.
|
3.Setiap
kumpulan berbincang tentang kebaikan memakan buah-buahan untuk kesihatan
|
||||
4.Guru
meminta wakil setiap kumpulan membentangkan kebaikan makan buah-buahan.
|
4 Wakil
setiap kumpulan membentangkan hasil dapatan meraka tetang kebaikan makan buah-buahan
iaitu :
|
||||
a)Mengurangkan
risiko barah ,sakit jantung dan angin ahmar.
|
|||||
b)Kaya
berbagai vitamin, mineral, serat, dan karbohidrat.
|
|||||
c)Melawaskan
pembuangan air kecil dan besar’
|
|||||
Langkah
2 (15minit)
|
Kata
adjektif
|
1.Guru
mengarahkan murid menyatakan maksud kata adjektif
|
1.Murid
memberi pelbagai maksud kata adjektif mengikut kefahaman masing-masing.
|
||
2.Guru
menunjukkan buah betik dan meminta murid menyatakan rasa buah betik tersebut.
|
2.Murid
menyatakan rasa betik adalah manis.
|
||||
3.Guru
menjelaskan kepada murid bahawa “manis” merupakan kata adjektif iaitu sifat
sesuatu benda.
|
3.Murid
mendengar penjelasan guru.
|
||||
4.Guru
menyuruh murid mengariskan kata adjektif yang terdapat dalam petikan..
|
4.Murid
mengariskan kata adjektif yang terdapat dalam petikan iaitu harum , panjang ,
manis, lazat .
|
||||
5.Guru
mengarahkan murid menyenaraikan 20 kata adjektif yang mereka tahu
|
5.
Murid menyenaraikan 20 kata adjektif .
|
||||
Contah:
|
|||||
Letih
|
|||||
Merah
|
|||||
Besar
|
|||||
Lurus
|
|||||
Harum
|
|||||
Baharut
|
|||||
Dekat
|
|||||
Suka
|
|||||
Lembut
|
|||||
Langkah
3 (18minit)
|
Kata
adjektif
|
1.Guru
mengarahkan murid membina ayat menggunakan kata adjektif.
|
1.Murid
membina ayat menggunakan kata adjektif.
|
||
2.Guru
mengarahkan murid membaca ayat yang telah dibina.
|
2.Murid
membaca ayat yang telah dibina.
|
||||
3.Guru
mengarahkan murid menulis ayat yang telah dibina pada ruangan yang disediakan
pada papan tulis.
|
3.Murid
ayat pada ruang yang disediakan mengikut kumpulan.
|
||||
4.Guru
mengarah murid menyemak jawapan rakan
|
4.Murid
menyemak jawapan rakan dan mengesan kesalahan dari segi ejaan, tanda baca.
|
||||
5.Guru
memberi ulasan berkaitan dengan penyemakan tersebut.
|
5.Murid
mendegar ulasan guru
|
||||
Langkah
4 (10minit)
|
Kata
adjektif
|
1. Guru
mengarahkan murid menyenaraikan 20 kata adjektif dan memilih 4 daripadanya
untuk di buat ayat.
|
1.
Murid tugasan seperti mana yang diarahkan oleh guru.
|
||
Penutup
(2 minit)
|
Mencari
|
1.Guru
meminta murid mencari barangan dalam kelas yang berbentuk bulat.
|
1.murid
mencari barangan yang berbentuk bulat
|
||
Guru
membuat rumusan pembelajaran hari ini
|
Contoh:
Pengasah pensil penutup botol biskut dll
|
||||
2.Murid
mendegar penjelasan guru.
|
|||||
Refleksi:
|
Aktiviti
pengayaan dan pemulihan.
|
||||